ePodpis.pl - róg dokumentu
Infolinia: 0 703 203 333
1.28 zł brutto / min.
e-podpis.pl - strzałka Aktualności podpisu elektronicznego
15-10-2008 9:09
Kontakt z urzędem bez e-podpisu

Jest szansa na to, że wreszcie zaczniemy załatwiać sprawy urzędowe przez Internet. Do złożenia e-podania nie będzie już potrzebny bezpieczny podpis elektroniczny

Od początku maja większość spraw urzędowych powinniśmy móc załatwiać w formie elektronicznej. To oczywiście tylko teoria, gdyż urzędy nie są przygotowane do przyjmowania podań za pośrednictwem sieci. Nawet jednak w tych, które to umożliwiają, mało kto korzysta z tej szansy. Dochodzi do absurdu – miasta inwestują miliony złotych w systemy informatyczne po to, by służyły one kilkudziesięciu zapaleńcom.

Powód jest prosty. Do załatwienia większości spraw trzeba mieć tzw. bezpieczny podpis elektroniczny.

– A on, niestety, kosztuje, i to niemało. Trudno się dziwić obywatelom, że nie chcą wydawać 300 zł, by załatwić dwie sprawy urzędowe rocznie – mówi Dariusz Jędryczek, dyrektor Wydziału Informatyki Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.

ePUAP dla obywateli

Teraz wreszcie ma się to zmienić. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowało projekt nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności podmiotów wykonujących zadania publiczne.

Zgodnie z nim obywatel będzie mógł przesyłać podania urzędowe nie tylko z wykorzystaniem bezpiecznego podpisu elektronicznego. Przewidziano też inne sposoby autoryzacji.

Użytkownicy będą mogli zakładać tzw. zaufane profile w systemie ePUAP i przy ich zastosowaniu korzystać z elektronicznego dostępu do administracji publicznej.

– To krok w dobrym kierunku, chociaż niepokoi mnie brak całościowego spojrzenia na przepisy o podpisie elektronicznym. Dużo też będzie zależeć od rozporządzenia wykonawczego, gdyż to ono przesądzi o sposobie tworzenia profilu w systemie ePUAP – zwraca uwagę Piotr Waglowski, autor serwisu VaGla.pl Prawo i Internet.

Podpis w karcie miejskiej

Poszczególne urzędy będą mogły tworzyć własne sposoby na uwierzytelnianie użytkowników. Może to przypominać zakładanie np. konta poczty elektronicznej albo wymagać wizyty w urzędzie po to, by pokazać dowód osobisty.

– Jesteśmy przygotowani, aby dać wrocławianom taką możliwość. Karta miejska, na którą przetarg właśnie dobiega końca, będzie umożliwiać składanie swego rodzaju miejskiego e-podpisu – zapewnia Dariusz Jędryczek.

Nawet jednak gdy urząd stworzy własny system, to i tak będzie musiał przyjmować podania autoryzowane przez ePUAP.

Doręczenia elektroniczne

To nie koniec zmian. Projekt ma również zmusić urzędników do elektronicznego kontaktu z obywatelem. Dzisiaj można wnioskować, aby pisma w postępowaniu administracyjnym były doręczane nam za pośrednictwem Internetu. Urząd może się jednak na to nie zgodzić. Po nowelizacji nie będzie miał wyjścia. Wszystko zależeć będzie więc od decyzji obywatela.

Zmiany w kodeksie postępowania administracyjnego usuną też bariery prawne w doręczaniu decyzji urzędowych. Jak informowała “Rz”, art. 109 k.p.a. nie przewiduje wprost elektronicznej formy doręczeń. Dlatego też administracja publiczna nie chce dzisiaj wysyłać decyzji. Teraz przepisy nie będą pozostawiać wątpliwości.


Grzegorz Sibiga z Instytutu Nauk Prawnych PAN

Proponowane zmiany mają fundamentalne znaczenie dla obywateli. Wreszcie pojawi się szansa, że masowo zaczną korzystać z usług e-administracji. Obecne obowiązki związane z uzyskaniem bezpiecznego podpisu elektronicznego bez wątpienia do tego zniechęcają.

Nadal niektóre sprawy będą wymagały naszego stawienia się w urzędzie, ale np. większość obowiązków zgłoszeniowych czy rejestracyjnych będzie bez problemów wykonywana w formie elektronicznej. Równie istotne są zmiany zobowiązujące organ administracji publicznej do doręczania decyzji za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Dzisiaj możemy o to wnosić, ale zastosowanie takich środków zależy od urzędnika. Projekt zakłada, że administracja nie będzie miała wyjścia, jeśli obywatel tego zażąda.

(źródło: rp.pl/prawo 15.10.2008)